ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ ΤΟΥ ΒΑΡΛΑΜΗ
Το τελευταίο διάστημα γίνεται πολύς λόγος για το Άγιο Όρος και τη ζωή των μοναχών σε αυτό. Οι αποκαλύψεις για την εκ-κοσμίκευση κάποιων εκπροσώπων ορισμένων μονών του Όρους δείχνει να παρασύρει στη δίνη της αμφισβήτησης το σύνολο μιας μοναδικής κοιτίδας πολιτισμού αλλά και εσωτερικότητας-για κάποιους αυτό που ονομάζουν θρησκευτικότητα.
Φυσικά ισχύουν όλοι οι αφορισμοί περί στρεβλής και ιδιοτελούς χρησιμοποίησης του ασύλου που παρέχει το ιδιαίτερο καθεστώς του Αγίου Όρους και περί των διόλου αγαθών προθέσεων αρκετών παροικούντων του Όρους.
Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι, όπως πάντα, διπρόσωπη. Το ανθρώπινο πέρασμα από το Άγιο Όρος και η βαθιά εσωτερικότητα συνέτειναν στο να διαφυλαχθεί ο φυσικός χαρακτήρας της χερσονήσου, ενώ παράλληλα η ενασχόληση με τηη τέχνη έδωσε στοιχεία μνημειακά στο χώρο. Η αισθητική του τοπίου, η στάση απέναντι στη φύση, η ελληνικότητα της εικόνας και η παγκοσμιότητα της ουσίας του Όρους συντελούν στο να δημιουργηθούν οι συνθήκες δημιουργίας που απαιτεί η έμπνευση.
.
Ο έλληνας καλλιτέχνης Ευθύμιος Βαρλάμης παρουσιάζει στη Θεσσαλονίκη, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, και μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, μια σειρά έργων του εμπνευσμένων από το Άγιο Όρος, που, αν και παρουσιάζονται σε μια ιδιαίτερη χρονική συγκυρία, ωστόσο δημιουργούν ξεχωριστά συναισθήματα, τόσο για το καλλιτεχνικό μέρος της έκθεσης, όσο και για το συνολικό συμβολισμό τους. Η επιμέλεια ανήκει στο Κέντρο Τέχνης Βεργίνας.
.
.
Ο Ευθύμιος Βαρλάμης
Ο Ευθύμιος Βαρλάμης είναι ένας σφαιρικός και πολύμορφος καλλιτέχνης - ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας και παιδαγωγός.
Γεννήθηκε το 1942 στη Βέροια, σπούδασε στην Αρχιτεκτονική Σχολή της Βιέννης και δίδαξε σε διάφορα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια και Ακαδημίες.
Το 1988 διηύθυνε το τμήμα Αρχιτεκτονικής στη Θερινή Ακαδημία του Σάλτζμπουργκ, όπου παρουσίασε τη θεωρία του "Αυτοματισμού" στην αρχιτεκτονική και το σχεδιασμό.
Από το 1992 διευθύνει το Διεθνές Ινστιτούτο για το Σχεδιασμό και την Επικοινωνία I.DE.A. στην Αυστρία.
Γεννήθηκε το 1942 στη Βέροια, σπούδασε στην Αρχιτεκτονική Σχολή της Βιέννης και δίδαξε σε διάφορα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια και Ακαδημίες.
Το 1988 διηύθυνε το τμήμα Αρχιτεκτονικής στη Θερινή Ακαδημία του Σάλτζμπουργκ, όπου παρουσίασε τη θεωρία του "Αυτοματισμού" στην αρχιτεκτονική και το σχεδιασμό.
Από το 1992 διευθύνει το Διεθνές Ινστιτούτο για το Σχεδιασμό και την Επικοινωνία I.DE.A. στην Αυστρία.
.
Πραγματοποίησε σειρά από πειραματικά ερευνητικά προγράμματα όπως η "Σαντορίνη, Παγκόσμια Οικολογική Ακαδημία", που οργάνωσε με τη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και Μεσογειακών Πανεπιστημίων.
Το 1995 ζωγράφισε 12 πίνακες από την Αποκάλυψη του Ιωάννη στα πλαίσια του εορτασμού από το Οικουμενικό Πατριαρχείο των 1900 χρόνων της συγγραφής του έργου του στην Πάτμο.
Ο Βαρλάμης με το project της "Πόλης των Παιδιών" και το Childrens Museum Programm διακηρύσσει τη στροφή της αρχιτεκτονικής και της κουλτούρας προς την πολύτιμη ουσία της παιδικότητας.
Προτάθηκε για το "Βραβείο Kyoto 2002" στις τέχνες και τη φιλοσοφία. Για περισσότερο από 10 χρόνια αφοσιώθηκε στο μεγάλο εικονογραφικό project του "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 2000" και δημιούργησε περισσότερα από 1500 έργα με θέμα το Μέξαλέξανδρο (πίνακες, γλυπτά, εγκαταστάσεις), που παρουσιάστηκαν για πτώτη φορά το 1997 στη Θεσσαλονίκη, με την υποστήριξη του επιχειρηματικού κόσμου και των Ο.Τ.Α. της Βόρειας Ελλάδας.
Το 1998 μεταφέρθηκε στην Αθήνα με τη συνεργασία του Δήμου Αθηναίων και στη συνέχεια στα Χανιά, στο Ναύπλιο, στη Ρόδο, στη Βέροια, στην Κομοτηνή και στην Ξάνθη υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και την ευλογία και υποστήριξη του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου.
Από το 1999 περιοδεύει στο εξωτερικό και παρουσιάστηκε με εξαιρετική επιτυχία στο Κάϊρο και την Αλεξάνδρεια, στην Αυστρία, στα πλαίσια του Φεστιβάλ του Δούναβη και αμέσως μετά το 2000 στις Βρυξέλλες, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Βασιλικό Μουσείο Τέχνης και Ιστορίας.
Το 1995 ζωγράφισε 12 πίνακες από την Αποκάλυψη του Ιωάννη στα πλαίσια του εορτασμού από το Οικουμενικό Πατριαρχείο των 1900 χρόνων της συγγραφής του έργου του στην Πάτμο.
Ο Βαρλάμης με το project της "Πόλης των Παιδιών" και το Childrens Museum Programm διακηρύσσει τη στροφή της αρχιτεκτονικής και της κουλτούρας προς την πολύτιμη ουσία της παιδικότητας.
Προτάθηκε για το "Βραβείο Kyoto 2002" στις τέχνες και τη φιλοσοφία. Για περισσότερο από 10 χρόνια αφοσιώθηκε στο μεγάλο εικονογραφικό project του "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 2000" και δημιούργησε περισσότερα από 1500 έργα με θέμα το Μέξαλέξανδρο (πίνακες, γλυπτά, εγκαταστάσεις), που παρουσιάστηκαν για πτώτη φορά το 1997 στη Θεσσαλονίκη, με την υποστήριξη του επιχειρηματικού κόσμου και των Ο.Τ.Α. της Βόρειας Ελλάδας.
Το 1998 μεταφέρθηκε στην Αθήνα με τη συνεργασία του Δήμου Αθηναίων και στη συνέχεια στα Χανιά, στο Ναύπλιο, στη Ρόδο, στη Βέροια, στην Κομοτηνή και στην Ξάνθη υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και την ευλογία και υποστήριξη του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου.
Από το 1999 περιοδεύει στο εξωτερικό και παρουσιάστηκε με εξαιρετική επιτυχία στο Κάϊρο και την Αλεξάνδρεια, στην Αυστρία, στα πλαίσια του Φεστιβάλ του Δούναβη και αμέσως μετά το 2000 στις Βρυξέλλες, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Βασιλικό Μουσείο Τέχνης και Ιστορίας.
.
Η έκθεση "Το Άγιο Όρος"
.
Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη, "ο Έλληνας το έχει στο αίμα του να ανακαλύπτει μυστηριακούς τόπους και να αναδεικνύει τη δράση τους. Παντού στον Άθωνα αισθάνεται κάποιος την παρουσία μιας ατμόσφαιρας που συναντά και στους Δελφούς, στη Δωδώνη, στις Μυκήνες".
Ο μυστικισμός και η εσωτερικότητα γίνονται εμφανείς κατά κόρον στην έκθεση του Βαρλάμη. Παράλληλα όμως. εκθειάζεται η φύση και εξυμνείται η ικανότητά της να επηρεάζει με το χρώμα και με τις δικές τις εμπνεύσεις τα ανθρώπινα συναισθήματα.
.
Πέρα όμως από την ίδια την πηγή της έμπνευσης, η καθαρά καλλιτεχνική πλευρά επιφυλάσσει στον επισκέπτη της έκθεσης αρκετές εκπλήξεις.
Οι υπερμεγέθεις πίνακες εκτίθενται στο δέοντα, για τις διαστάσεις τους, χώρο, συνοδευόμενοι από τη δέουσα ατμόσφαιρα. Πρόκειται για δείγματα υψηλής ζωγραφικής τεχνικής, αποκλειστικά με λάδι και ακρυλικό, σε καμβά. Η χρήση των χρωμάτων αποδεικνύει τη βαθιά τεχνική αρτιότητα του καλλιτέχνη και την υπαγωγή του σε προσωπικότητα διεθνούς φήμης.
Το εκθεσιακό εύρημα της αναπαράστασης της λειτουργίας, μέσω του συνδυασμού του έργου "Χορωδία μοναχών" με την ανάλογη σκηνογραφική, σκηνοθετική προσέγγιση και ηχητική συνοδεία προσδίδει ενδιαφέρον και περαιτέρω θρησκευτικότητα στο τελικό αποτέλεσμα.
Η έκθεση Βαρλάμη αποτελεί ένα άλλοθι επανεκτίμησης αυτού που ο Άθως αντιπροσωπεύει για τον καθένα. Χωρίς να δώσει σημασία στις αφελείς και ιδιοτελείς ευχές πολιτικάντηδων και άλλων που εν τη αγνωσία τους διεκδικούν θέση δίπλα στο καλλιτεχνικό έργο, χωρίς να σκεφτεί τα καθημερινά τεκταινόμενα γύρω από αθλιότητες αγιορειτών που αδιαφορούν για την ιδιαιτερότητα του Όρους, μπορεί κάποιος να δεχθεί το άγγιγμα της τέχνης ως τέρψη, παιδεία και αιτία προβληματισμού. Είναι και αυτός ένας τρόπος αντίδρασης...
7 σχόλια